Via Vivus kan du låna pengar snabbt till låga priser. Faktum är att du som helt ny kund kan få det första lånet helt kostnadsfritt. Kundservice kan nås alla dagar i veckan via såväl telefon, e-post och chatt. Här på Lenders.se kan du läsa en fullständig recension av Vivus som långivare och vad du kan behöva veta innan du skickar in din ansökan.

08-420 400 20 support@vivus.se

Om Vivus

På Vivus hemsida framgår det att kundnöjdhet och schyssta villkor prioriteras. Inte minst till följd av de räntefria första lånen men även tack vare en mycket logisk och lättnavigerad hemsida och tillgänglig kundtjänst under såväl vardagar som helger. En fördel är att återkommande kunder enkelt kan låna pengar via mobilen och inte enbart via webben. Du som kund har mot vissa kostnader möjlighet att både förlänga och skjuta på betalningsdatum för dina lån.

Plus

  • Ansök online eller via telefon
  • Låna upp till 20 000
  • Första lån räntefritt

Minus

  • Något svårlästa lånevillkor

Låneprocessen

Hos Vivus är det enkelt att bli kund för att snabbt börja kunna låna pengar till oförutsedda utgifter eller svängningar i vardagsekonomin. Snabblånet kan nås genom enkel registrering på sajten och inom ett par minuter efter ansökan får du direktbesked om du blir godkänd eller inte. Du ser även när pengarna ska vara återbetalade till Vivus. Identifiering kan ske på flera olika sätt.

Plus

  • Enkel identifiering
  • Enkelt formulär
  • Direktbesked

Minus

  • Enbart ansökan online

Avgifter och villkor

Deras villkor är kan vara fördelaktiga för dig som ska låna pengar för första gången. Det första lånet är nämligen helt kostnadsfritt. Andra egenskaper med villkoren är att du enkelt kan delbetala fakturor samt skjuta på förfallodatum om situationen kräver. Den effektiva räntan presenteras även tydligt på Vivus hemsida och du som kund slipper känna dig lurad på dolda eller otydliga avgifter. Allt verkar framgå på ett tydligt och korrekt sätt.

Plus

  • Delbetala lånet
  • Ingen UC
  • Tydliga priser

Minus

  • Aviseringsavgift

Kundservice

Du kan komma i kontakt med Vivus kundtjänst via både telefon, e-post eller via chatt. Med tilltagna öppettider (öppet alla dagar i veckan med något begränsade öppettider under helger) finns ett svar alltid nära till hands.

Plus

  • Telefon, e-post, chatt m.m.
  • Bra öppettider
  • Snabba svar

Minus

  • Inget

Utbetalningar

Direktutbetalning till Nordea och Handelsbanken finns tillgängligt för kunder vilket innebär att du kan få pengar på kontot inom 15 minuter (även under helger). För övriga banker måste du bli beviljad lån under en helgfri vardag innan 13:00 för att få pengarna på kontot samma dag. I praktiken innebär detta att du måste ansöka och bli godkänd runt lunchtid för att kunna ha pengarna på kontot samma dag. Annars får man i regel vänta till nästkommande vardag.

Plus

  • Direktutbetalningar 2 banker
  • Direktbesked
  • Utbetalning samma dag

Minus

  • Inget

Vad händer om

Jag råkar ha en betalningsanmärkning

Vivus gör en kreditupplysning som används som underlag för beslut när det kommer till utlåning. En betalningsanmärkning kan försvåra ett godkännande av ett lån beroende på en rad faktorer.

Jag inte kan betala tillbaka i tid

Om du inte kan betala tillbaka hela beloppet i tid så går det göra delbetalningar. Man kan alltså betala en ”minsta summa” istället för hela beloppet. Givetvis blir slutkostnaden lite högre.

Jag vill förlänga lånet

Det är möjligt att förlänga lån hos Vivus. Se deras hemsida för exakta villkor.

Krav för ansökan

Vivus har relativt enkla krav för att du som kund ska kunna ansöka om lån. För exakta krav rekommenderar vi alltid våra besökare att besöka Vivus egen hemsida. För enkelhetens skull har vi dock valt att sammanfatta minimikraven för ansökan nedan;

  • Ansökande är minst 18 år
  • Svenskt personnummer
  • Kunna genomgå kreditprövning
  • Ha ett personligt konto i en svensk bank